Gluma Sama

AUDICIJA

AUDICIJAs      

 AUDICIJA je štampana 2000. godine, a izdavači su Akademija scenskih umjetnosti iz Sarajeva i Fakultet dramskih umjetnosti sa Cetinja. Drugo izdanje štampano je na Cetinju 2014. godine.

 Pogledajte  SADRŽAJ drugog izdanja

Pročitajte jedno poglavlje:

PRIPREMA PJESAMA

Dva monologa:

H. Ibzen, Nora, NORA

N. Romčević, Karolina Nojber, HANSVURST

Dvije pjesme:

D. Maksimović, OPOMENA

D. Cesarić, POVRATAK

Predgovor

Ova knjiga je u najvećem svom dijelu izbor i prijedlog materijala za rad na obaveznim zadacima koje kandidati na prijemnom ispitu (audiciji) treba da pokažu pred komisijom. Izabrano je sto monologa koji su podijeljeni na podjednak broj ženskih i muških, a takođe i sto pjesama. One nisu dijeljene. Tu su i uputstva kako raditi na predloženom ili bilo kom drugom materijalu, tj. kako izabrati i kako pripremati zadatke.

Značajan dio knjige čine i u ovom trenutku dostupne informacije o glumačkim školama na području na kome se govori “naški”: bosanski, crnogorski, hrvatski i(li) srpski (po abecednom redu), odnosno: bosanski, srpski, crnogorski i(li) hrvatski (po azbučnom redu). Trenutno imamo osam škola – nekad dugo samo dvije, pa tri, pa četiri… Sad se osnivaju i privatne. Vjerujem da će u budućnosti, boreći se za studente, same škole izdavati knjige, brošure i reklamni materijal sa svim detaljnim podacima na osnovu kojih će studenti moći i da biraju. Upisivanje neke škole sada je više pitanje geografske blizine ili slučajnosti.

Kod nas je ovo prva knjiga te vrste, a u svijetu ih je bezbroj (vidite na Internetu!). Biće onih koji će misliti da nije trebalo da se pojavi ni ona, jer može da podstakne inertnost i lijenost kandidata: ono oko čega su morali da se potrude – sad im je servirano. Vjerujem ipak da neće biti tako, naročito ako se odmah na početku razumijemo: predloženi materijal samo je materijal i ne vrijedi ništa ako ga ne uradite kako valja, a u poglavlju PRIPREMA data su detaljna uputstva kako treba raditi na materijalu. Prije svega, potrebno je pročitati cijelu dramu ili roman iz koga je predloženi monolog, pa tek onda definitivno se odlučiti, a potom: korak po korak – činjenice, pa analiza, pa improvizacija, pa konačna realizacija. Za onoga ko makar ne pokuša da prođe predloženu proceduru, ova knjiga može zaista biti medvjeđa usluga, ali, zbilja, kako i zašto odgovarati i za one koji uprkos upozorenju rade u korist vlastite štete.

U pripremi knjige pomogli su mi svojim savjetima, a posebno podacima o školama, kolege i prijatelji kojima se evo i na ovaj način zahvaljujem: Habiba-Biba Alajbegović, sekretar Akademije scenskih umjetnosti u Sarajevu, Konstantin-Koča Milić, sekretar Akademije umetnosti “Braća Karić” u Beogradu, Aleksandra Protulipac sa Fakulteta dramskih umetnosti u Beogradu, Joco Romanić, sekretar Akademije umetnosti u Novom Sadu, Robert Raponja, reditelj iz Pule, Slobodan Milatović, reditelj iz Podgorice i drugi.

Predgovor drugom izdanju

Ne znam koliko je zbilja Audicija pomogla kandidatima, znam samo da su je tražili, a kad je više nije bilo u prodaji, onda su je pozajmljivali, fotokopirali… Znam i da su se neki monolozi i pjesme kao odabrani zadaci komisijama popeli na glavu…

O, ne! Još jedna Agafja! Lauru bi trebalo zabraniti!

Šta na to reći? Vidio sam jednu odličnu Agafju, kasnije ta djevojka nije posebno napredovala. Vidio sam dosta loših Laura, a jedna koju nisam ni upamtio na prijemnom, bila je sjajna kad ju je studentkinja ponovo izabrala za – diplomski.

Kako god, štampanih primjeraka Audicije odavno više nema. Odlučio sam da je ponovo štampam, naravno, uz neke izmjene.

Poglavlja ŠKOLE i KONKURSI riješio sam da izostavim. Nedavno mi se javio mejlom bivši student Goran, oduševljen kaže da je upravo otkrio internet i sve njegove mogućnosti. Računam, ako je i Goran na internetu, onda su svi. Umjesto bajatih poštanskih adresa i konkursa, na šta sam u prvom izdanju potrošio šesnaest strana, odlučio sam da u drugom izdanju (u poglavlju DODATAK) samo i jednostavno uputim čitaoce na internet adrese škola. Uz pomoć tih adresa možete se detaljno informisati i o procesu polaganja, tako da ni poglavlje POLAGANJE više nije potrebno.

Najviše izmjena doživjelo je poglavlje Dodatak. Ranije priloženi planovi i programi izostavljeni su. I o tome se, ako vas zanima, može informisati na internetu.

Ostalo je uglavnom isto. Talenat je i dalje talenat, u Pripremi zadataka još nije izmišljen novi pristup, Rekla-kazala je skup predrasuda, a one se najsporije mijenjaju (i dalje mnogi misle da je veza najvažnija). E, konačno i najbitnije: IZBOR je proširen BONUSOM  u kome je dodato još dvadeset monologa (deset muških, deset ženskih). Većina je iz klasičnih djela. Rukovodio sam se onim mišljenjem da je talenat sposobnost da se sa lakoćom realizuju i najteži tehnički zadaci. Monolozi iz klasičnih djela su takvi. Ko u sebe vjeruje neka se prihvati Šekspira ili Molijera.

Knjigu i dalje posvećujem sinu MARKU, ali uz njega dodajem u međuvremenu rođene unuke: Doru, Minu i Relju.

Komentariši

Upišite vaše podatke ispod ili kliknite na jednu od ikona da se prijavite:

WordPress.com logo

You are commenting using your WordPress.com account. Odjava /  Promijeni )

Google photo

You are commenting using your Google account. Odjava /  Promijeni )

Twitter slika

You are commenting using your Twitter account. Odjava /  Promijeni )

Facebook fotografija

You are commenting using your Facebook account. Odjava /  Promijeni )

Povezivanje na %s

%d blogeri kao ovaj: